Bergdorp trek en terug naar Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Jacco en Natascha - WaarBenJij.nu Bergdorp trek en terug naar Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Jacco en Natascha - WaarBenJij.nu

Bergdorp trek en terug naar Chiang Mai

Door: Jacco en Natascha

Blijf op de hoogte en volg Jacco en Natascha

29 September 2011 | Thailand, Chiang Mai

Maandagmiddag liepen we terug naar ons hotel nadat het weblog was bijgewerkt. We fristen ons op en hebben alles klaargezet voor de komende driedaagse trekking.

Alleen de noodzakelijke spullen moesten mee, de rest zou achterblijven in het hotel samen met de waardevolle spullen. Goed geregeld! We vertrokken richting het
centrum van Chiang Mai en zo druk als het zondag was, zo rustig was het maandagavond. Eerst lekker eten in een goed restaurant en ondanks de gevarieerde menukaart kozen we toch voor Thais eten. Het bevalt nog steeds goed namelijk! Na het eten hoorden we hard gerommel en het begon flink te waaien. Natascha stelde voor om snel ergens naar binnen te gaan en we kwamen uit bij een luxe Thaise spa voor een goede massage. Je struikelt hier over de massagesalons trouwens en sommige zien er wat louche uit. Maar deze niet. We kozen voor een oliemassage en dat was niet verkeerd! Maar heel ontspannen is het lang niet altijd, want ze weten precies hoe je spieren los krijgt en soms voel je dat flink hoor! Terwijl we daar lagen hoorden we de regen met bakken neerkomen en eenmaal buiten gekomen stond de hele straat blank! Echt, je liep tot over je enkels in het water...gelukkig regelde de salon een tuktuk om terug te komen want onze goede bedoelingen om terug te gaan lopen waren al helemaal gestrand in dit noodweer. De chauffeur bracht ons terug en bij het hotel dronken we nog wat. Het was weer een geslaagde dag en het rare is dat de tegen nooit iets echt
verpest. Het blijft warm en je ervaart het heel anders dan in Nederland...we hebben nu elke dag wel even regen gehad en soms een paar uur maar het hoort erbij in de
tropen en het is heel anders hier. Het koelt lekker af, alles is knalgroen om ons heen en de watervallen zijn geweldig. Tel daarbij dat er weinig toeristen zijn en zo kan het regenseizoen best een goede periode zijn...

Dinsdagochtend stonden we op tijd op rond half acht. De spullen voor de trekking hadden we snel klaar gezet en we liepen naar beneden voor ontbijt. Uit de lift kwamen we een Nederlands stel tegen die we ook gezien hadden in de Ayutthaya bouwstenen. Zij hadden de trekking eropzitten en hadden het geweldig gehad. Onze gids stond er ook al, hij heette Sing en zij hadden hem ook als gids gehad. We gingen en ontbijt eten en reden daarna weg, onderweg pikten we nog een ander stel op, twee mannen uit Amsterdam. Gezellig koppel en we waren dus met vier man deze trekking. Onderweg stopten we bij een markt om de laatste boodschappen te doen. Deze markt was bijzonder, niets toeristisch maar wat er allemaal lag: varkenskoppen, halve kippen met poten eraan, insekten en gelukkig ook heel veel groentes en fruit. Het weer was trouwens erg warm, ik merkte dat ik schaduw ging zoeken. Als de zon erdoor komt is het snel heet. De gids en chauffeur reden verder en we stopten nog voor een prima lunch. Daarna moesten we echt aan de bak voor de wandeling midden door de jungle en het was een prachtige tocht maar ook inspannend. We zijn het niet gewend, klimmend omhoog in een snikhete jungle met hoge temperaturen. De lucht is ook vochtig en soms moest de gids zich letterlijk een weg hakken door het gewas!

De wandeling was in tegenstelling tot de vorige in Kao Yai NP droog, warm en nat maar dan van het zweet. Na 3 uur wandelen, klauteren en zwoegen kwamen we dan eindelijk aan in het dorp. Nou dan kijk je wel even je ogen uit,... allemaal houten hutjes, erg primitief en overal lopen dieren, van honden tot katten en van zwijnen tot kippen. Bij aankomst hebben we een 'douche' genomen (oftewel onder koud water even afgespoeld). Daarna heeft de gids samen met het mannelijk hoofd van dit dorp op 1 vuur een maaltijd gemaakt met 4 (!!) verschllende schoteles en we hebben nog wat gekletst en zijn daarna naar de slaaphut gegaan om te slapen. Lekker in de lakenzak op 2 dunne matjes :-). Tegen middernacht begon het te regenen en dat is (helaas) niet meer opgehouden,..

De volgende morgen zag er dan ook heel anders uit, alles grauw en grijs maar nog steeds niet koud. De gids verwachtte ook dat deze moesson de hele dag zou gaan aanhouden. We hebben de poncho's dus maar aangedaan want de olifanten stonden op ons te wachten. Eerder hadden we al met de gids besproken hoe het programma er uit zou zien voor die dag (normaal een dag van 4 tot 5 uur lopen) maar ivm het vele water zouden sommige stukken erg slipperig kunnen zijn. We hebben dus samen
met de andere mannen besloten dat het maar de korst mogelijke route moest worden naar het volgende dorp en dit was 1,5 uur lopen. Afin, eerst dus maar olifantje rijden :-). Wat een log beest als je er op zit. Het gaat erg traag en is vergelijkbaar met dromedaris rijden. Wel is het erg indrukwekkend hoe zo'n log beest een weg weet te
banen door bergen, begroeiing en bomen. Na 40 minuten waren we weer terug bij het beginpunt en inmiddels ook helemaal doorregend,.. ach ja je moet er wat voor over hebben, he? Na deze bijzondere ervaring zijn we begonnen met wandelen. Na ongeveer een 50 minuten werd het droog en konden de poncho's uit. Ik weet niet wat op dat moment nou beter was want met poncho uit was je helemaal klam geworden door het zweten (wat je ondanks de regen toch doet) en met poncho aan was het echt te warm geworden,..

Na deze stop hebben we nog ongeveer een uur gelopen en waren we alweer in het volgende dorp. hier woonde ongeveer 150 man en was het zogenaamde Palong volk, hetzelfde volk als de nacht ervoor. Wel hebben we onderweg nog wat rivieren moeten oversteken (die zijn er normaal niet maar ontstonden nu door de vele regen) en bij de laatste oversteek werd zelfs een nieuwe brug gemaakt omdat het te gevaarlijk was om die te doorkruisen,.... Wat een avonturen allemaal :-) :-)

In het nieuwe dorp kwamen we aan tegen een uur of 1, eerst maar geluncht en vervolgens droge kleren aangetrokken en wat gerelaxed. we hadden hier prachtig uitzicht. En ook hier weer overal dieren. Achteraf hadden we wellicht best langer kunnen lopen maar die gedachte werd al snel weer de kop ingedrukt omdat er opnieuw regen aan kwam. Nu waren we toch wel blij dat we droog waren en niet allerlei halsbrekende toeren hoefden uit te halen om uberhaupt bij een dorp aan te komen. 's middags hebben we verder gerelaxed en tegen de avond hebben we wat geholpen met het bereiden van het diner.

De 2e nacht heb ik (Natascha) veel beter geslapen dan de 1e maar nog steeds is het niet echt comfortabel, dus ik zal vanavond heerlijk slapen in het hotelbed. De hanen begonnen alweer met kraaien om 5 uur ofzo dus daarna slaap je niet zo veel meer. Om 8 uur was het ontbijt en zijn we opgestaan om 7.15. Vandaag stonden er verder niet echt meer een wandeling op het programma maar nog wel een vaartocht op bamboevlot . Sing had al in de ochtend gezegd tegen de andere mannen dat Chiang Mai tijdens de vele regen van de dag ervoor een groot gedeelte onder water stond en dat hun hotel waarschijnlijk niet te bereiken was. Maar goed eerst maar kijken of we
uberhaupt konden varen. Dus hebben we ongeveer een half uur gelopen tot de plek waar de chauffeur ons kwam ophalen en we naar de rivier zijn gereden om te kijken of we konden varen. Helaas was dit niet mogelijk, te gevaarlijk want de rivier stond echt te hoog,... helaas maar niets aan te doen. Dus kregen we als alternatief een bezoekje aan een orchideeentuin met lucnh. Ook goed.

Na dit bezoek doorgereden en Sing had inmiddels alweer telefoon gekregen dat het hotel van de mannen inderdaad inder water stond (88 cm hoog!!) dus zijn zij omgeboekt naar ons hotel, alleen moesten we nog wel de spullen ophalen,... Nou dat was pas een avontuur. In plaats van vlot varen reden we met de truck door ondergelopen straten, echt bizar! Allemaal mensen gedupeerd, winkels onder, huizen onder water,... Ja, op elke vakantie maken we qua weer wel wat bijzonders mee, vorig jaar al een hitterecord in LA, nu overstromingen in Chiang Mai. Sing vertelde dat de laatste overstromingen 6 jaar geleden waren, tsja,...

Uiteindelijk zijn we bij het hotel van de mannen gekomen en hebben we ons een weg gebaand naar ons hotel. Hier hebben we ons eerst heerlijk gedouchet en gebruik gemaakt van een heerlijk zit toilet! Oh, wat waardeer je zulke dingen dan.!! Vandaag is het wel trouwens weer prachtig weer. Strak blauwe lucht, ongeveer 33 graden,...

Vanaf morgen begint onze 4 daagse selfdrive naar de Gouden Driehoek en we zijn benieuwd. De man van Khiri Travel heeft ons de juiste route aangegeven aangezien er wat wegen waren afgesloten ivm de wateroverlast. We hopen maar dat we er kunnen komen, we zien het wel. Morgen hoeven we maar ongeveer 90 kilometer te rijden dus we doen lekker rustig aan :-)

Wordt vervolgd!

• 29 September 2011 - 20:10

Gonnie:

Wat een avonturen. We hopen voor jullie dat het weer wat gaat opknappen. Mooie foto,s behalve dan de varkenskoppen, zoiets zie je hier niet bij de slager. Een goede reis verder.

• 30 September 2011 - 09:03

Mareze:

mmm....als je van de eerste twee foto's geen honger krijgt?!?!!?
    xx