Laatste halte: Playa del Carmen - Reisverslag uit Playa del Carmen, Mexico van Jacco en Natascha - WaarBenJij.nu Laatste halte: Playa del Carmen - Reisverslag uit Playa del Carmen, Mexico van Jacco en Natascha - WaarBenJij.nu

Laatste halte: Playa del Carmen

Door: Jacco Venderbosch

Blijf op de hoogte en volg Jacco en Natascha

25 November 2012 | Mexico, Playa del Carmen

Donderdag 22 november (Thanksgiving) waren we vroeg op, want om 7.00 uur vertrok de speedboot naar Chetumal. Ja, we kozen voor de snelle optie! Direct naar Mexico en niet via Belize City. Gelukkig mochten we ons golfkarretje die nacht houden, het verhuurbedrijf zat namelijk vlak bij de pier dus erg makkelijk! Dat scheelde ons een heel stuk sjouwen met de rugzakken namelijk.

De speedboot vertrok precies op tijd en in no time waren we op het andere eiland San Pedro. Daar vonden de douaneformaliteiten plaats en dat ging op zijn Caraibisch! In houten sjofele onderkomens werden we in drie etappes uitgescheckt en het oogde best grappig allemaal. Ze zijn hier in Midden Amerika erg goed in het innen van allerlei vertrekbelastingen, natuurbeschermingsbelasting e.d.

Aangekomen in Chetumal werden we opgewacht door een half militair peloton. Allemaal in een line up op de kade, tassen in een rij. Zwaar bewapende militairen om je heen, mitrailleur erbij, soort squad eenheid. Honden snuffelen door je bagage, maar na deze formaliteiten snel door naar het busstation. Helaas misten we net de eerste klas bus naar Playa del Carmen dus dan maar iets later met de tweede klas. Deze stopt wat vaker, maar tis best goed te doen. Op weg naar Playa merk je direct dat je weer in Mexico bent, hoe dichter bij Playa, hoe moderner alles wordt.

Het busstation lag hartje centrum, om niet te hoeven sjouwen namen we de taxi. Je zou zeggen dat de naam van je hotel volstaat, maar nee, 6 taxichauffeurs kenden het niet! Haha, ons hotel was ook vrij nieuw, maar toch....

Uiteindelijk belde een chauffeur effe op en toen waren we er zo. Deze accommodatie hadden we zelf uitgekozen en het bleek een prima keus. Keurig allemaal, net wat meer luxe is ook wel lekker. Na opgefrist te hebben (heerlijke douche) zijn we wat gaan eten op 5th Avenue, de hoofdstraat. En toen werden we beiden even stil...massa's mensen, toeristen dus, drukte, overal souvenirswinkels, nauwelijks locale, hoge prijzen...we moesten echt weer wennen, dan ervaar je pas dat je echt bijna 3 weken weg bent geweest van het massatoerisme. Want de hele Riviera Maya (Playa del Carmen, Tulum, Cancun) doet echt niet onder voor de Costa del Sol. Best lekker hoor om zo af te sluiten, maar een cultuurschok is het wel geweest hoor. Heeft ook voordelen hoor, het bed sliep heerlijk!!!!

Laatste twee dagen hebben we niet zoveel meer gedaan, een halve dag strand was lekker maar lang genoeg. Je verbrandt zo snel, zelfs met bewolking erbij hoor! Het weer werd ook minder, tenminste erg bewolkt. Maakte ons weinig uit, maar kom je voor een weekje zon, dan baal je nu, want het wordt niet beter voorlopig. Lekker wat rondstruinen, ook buiten de gebaande hoofdstraat gelopen, ons toch vergaapt aan het nightlife (we worden oud) en de reis laten bezinken. Prima afsluiting zo hoor, dan realiseer je je nog meer hoe indrukwekkend het was.

En nu? Nu zitten we op de luchthaven, de vlucht heeft dikke vertraging, dat is balen. Dus morgen pas heel laat thuis. Jammer, maar ja, wat doe je eraan. In ieder geval de tijd lekker doden met het afronden van ons weblog. We vonden de reis geweldig, veel hoogtepunten, weinig minpuntjes. Heel goed weer gehad, geen neerslag, samen heel leuk gehad, mensen ontmoet, heel veel mooie dingen gezien en gedaan. Deze reis was zeer gevarieerd en misschien wel de mooiste? Lastig te zeggen, vraag het ons later nog maar eens. Wij vonden wel dat Guatemala het hoogtepunt was in ieder geval, dat deel vergeten we echt nooit meer.

En bedankt voor alle lezers, alle reacties, ook op Facebook. Wij hopen dat jullie genoten hebben, het is fijn als je schrijft dat je weet dat velen ons volgen.

Wordt vervolgd, want zolang wij kunnen reizen, blijven we dat doen. Travel is the only thing you buy that makes you richer....

Tot in Nederland, liefs van Jacco en Natascha.

• 25 November 2012 - 21:31

Karin :

Lieve Natascha Jacco

Ik heb enorm genoten van jullie reisverslagen.Jammer dat dit al weer de laatste was.
    Wat ontzettend fijn dat jullie zo'n mooie en fijne vakantie hebben gehad.Dat wordt vast weer wennen thuis maar ook nog lekker nagenieten van al jullie leuke belevenissen. Iig bedankt dat we dit met jullie mochten meebeleven.