Zonnegoden en zeerovers - Reisverslag uit Mérida, Mexico van Jacco en Natascha - WaarBenJij.nu Zonnegoden en zeerovers - Reisverslag uit Mérida, Mexico van Jacco en Natascha - WaarBenJij.nu

Zonnegoden en zeerovers

Door: Natascha en Jacco

Blijf op de hoogte en volg Jacco en Natascha

03 November 2012 | Mexico, Mérida

Gisterochtend werden we, allebei nog last van een jetlag, al om 05.30 wakker en konden we niet meer slapen. Dus rustig aan opgestaan, tas ingepakt en naar her ontbijt gegaan die om 0700 uur open ging. Lekker ontbeten en vervolgens hebben we om 0800 nog kennis gemaakt met Allison, die voor Solana Tours werkt hier, de lokale agent van Riksja. Even een praatje gemaakt over de reis, of we nog vragen hadden etc. Na 10 minuten zijn we met de taxi naar het busstation gegaan. De 1e klas bussen rijden stipt op tijd hier dus we waren er ruim op tijd. Om 08.40 konden we instappen en op onze gereserveerde plekken gaan zitten, nummer 03 en 04, meteen voorin dus mooi uitzicht. De rit zelf was verder niet noemenswaardig. Na 3 uur rijden kwamen we aan bij onze haciënda. Echt geweldig mooi en op 5 minuten loopafstand van Chichen Itza. Bij de haciënda werden we welkom geheten met een Maya cocktail, onder andere van ananas sap, echt iets voor Jacco dus, hahha. Maar verrassend genoeg vond ie het toch te drinken. Onze kamer op de hacienda was echt super. We hebben de omgeving wat verkend van het privé terrein van de haciënda en er een heerlijke lunch gehad. Allemaal organisch en uit eigen tuin.

In de middag hebben we de grotten van Balankanche bezocht. Een heilige oude Maya offer plaats, die volgens het Maya geloof de weg naar de onderwereld was. Onder begeleidende muziek en een vertellende tekst daalden we de grot naar beneden af. Onheilspellend mooi. Ongeveer naar 500 meter kwamen we aan bij het grote offer, inmiddels helemaal bezweet aangezien het enorm vochtig was binnen. Rondom her offer zagen we allemaal soorten kelken met allerlei tekens erop, echt bizar om te zien. We liepen terug naar boven waar de taxi ons opwachtte en ons terugbracht naar de haciënda.

S avonds heerlijk gegeten, culinaire hoogstandjes van de kok! We kregen ook een prive-optreden voorgeschoteld van drie bedienden op de Spaanse gitaar, pakkend gedaan door de heren, blijft een mooi instrument. Na het eten waren we erg moe, duidelijk nog steeds niet gewend aan het ritme van de wintertijd en het tijdsverschil. Toch weer vroeg erin, slapen met buiten het geluid van veel diersoorten in de jungle.

De volgende ochtend, 2 november, waren we fit wakker. Een uitstekend ontbijt wederom op de haciënda waarna we vertrokken naar nu al een van de hoogtepunten van de vakantie: mayastad Chichen Itza!! In alle vroegte naar het park toe om de hitte en de enorme toeristenmassa voor te zijn die met busladingen vol uit Cancun en Playa del Carmen komen. Ondanks het vroege tijdstip merkten we dat de temperatuur snel oploopt tot boven de 30 graden, dat terwijl er in het park weinig schaduw is. Maar onze verwachtingen werden overtroffen, vooral het balspeelveld en de piramide van Kukuclan waren zeer indrukwekkend. De astronomische kennis van de Maya's is verbluffend geweest. Dit park is een aanrader, zorg wel dat je er vroeg bent. Normaal is er 's avonds een licht en lasershow, maar deze wordt voorlopig niet uitgevoerd wegens restauraties, zonde zonde, hadden we graag gisterenavond willen zien maar dat werd hem niet....

Tegen elf uur hadden we het gezien en we besloten wat eerder dan gepland door te reizen. Hiervoor moesten we onze eerste klasse tickets omruilen voor tweede klasse bleek dat onze bus pas tegen de avond ging; op vrijdagmiddag geen 13.45 bus. Tja, wat doe je dan? Dan maar tweede klas, was best te doen. Je maakt wel een hoop stops, de bus rijdt niet op tijd en het comfort is minder, maar wij kwamen rond kwart over twee al in Merida!! Missie geslaagd. We kregen kamer 11 in een koloniaal hotel, een ruime kamer met genoeg voorzieningen. We hebben de rugzakken uitgepakt, wat gegeten en zijn toen de stad ingegaan. Deze komt echt pas tegen de avond tot bloei.

Het historische centrum is compact en alleraardigst. Prachtige gebouwen, een gouverneurshuis, een kathedraal (de eerste in de Nieuwe Wereld van de Spanjaarden) en veel horeca. We hebben Mexicaans gegeten (dat doe je dan), nog 1 bolletje ijs genomen waar drie man van kon eten en zijn toen naar het hotel terug gekeerd. Douchen, weblog bijwerken en naar bed.

Morgen excursie naar Celistun!!

Hasta à la proxima!

• 03 November 2012 - 10:23

Leo Venderbosch:

natascha, van harte gefeliciteerd met je verjaardag, maak er samen met jacco een hele mooie dag van en ....we zien al dat jullie erg genieten.
    liefs ouders

• 03 November 2012 - 11:48

Roel:

He wereldreizigers. Ikmerk dat jullie alweer volop genieten. Natascha een hele fijne verjaardag en geniet van jullie vakantie. xxx