Back to basics - Reisverslag uit Tissamaharama, Sri Lanka van Jacco en Natascha - WaarBenJij.nu Back to basics - Reisverslag uit Tissamaharama, Sri Lanka van Jacco en Natascha - WaarBenJij.nu

Back to basics

Door: Jacco Venderbosch

Blijf op de hoogte en volg Jacco en Natascha

20 September 2013 | Sri Lanka, Tissamaharama

Twee dagen geleden wakker geworden in Ella, na een goed ontbijt op weg naar Sinharaja Rainforest, een oerbos in de wildernis midden in het binnenland van Sri Lanka. De weg ernaar toe was een aardige onderneming: zandwegen, heel veel bochten, drukte en werkelijk van alles op een veel te kleine weg. Chauffeur Jerry was op weg naar zijn vrouw, jaja, want de accommodatie waar we logeerden werd gerund door zijn schoonvader. Nou, hij had vast zin om haar weer te zien want we zijn met hoog tempo door de hooglanden gescheurd en dat voel je na een tijdje wel!

Bij aankomst wachtte ons nog een Jeeprit van dik een half uur, dat klinkt spannender dan het was: de weg was werkelijk totaal onbegaanbaar dus we reden in wandeltempo hortend en stotend naar boven. Bij aankomst was het echt back to basics: een hele eenvoudige accommodatie, klamme lakens vanwege de hoge luchtvochtigheid en een lodge die geïsoleerd van de buitenwereld in de jungle lag. Ja, daar sta je dan....

Heeft ook wel weer wat natuurlijk mits je beschikt over een avontuurlijke instelling! Het eten was prima, werd door de familie gekookt en s avonds hebben we op het terrasje gezeten met zicht op de jungle. Alles hoor je om je heen, vogels, brullende apen, echt een kakofonie van geluid. Vroeg erin, want na half tien gaat het licht uit en ga je slapen. Beetje lezen nog en vroeg erin.

Zodra het redelijk licht is, ben je wakker want de jungle gaat weer los en dus slaap je niet meer. Door het vroege slapen ben je vroeg wakker en dat is wel lekker! Ontbijt en op weg naar de hoofdingang van het Sinharaja NP. De gids die we kregen was een erg stille man, helaas. Hij vertelde wel wat over dieren die we zagen, maar veel kwam er niet uit. De wandeling was goed maar zwaar, heel zwaar op een gegeven moment. We zijn naar de top van het park geklauterd (dit woord zegt alles) en eenmaal boven is het uitzicht fenomenaal!! Je ziet een groene oceaan om je heen, iets wat we nooit meer zullen vergeten. Lekker lunchen helemaal boven aan een rots van het NP. Terug klimmen naar beneden ging makkelijker, alleen door een misverstand met de tijd waren we vroeg terug, rond half twee. Nou waren we behoorlijk moe dus heel erg was dat niet, maar enig overleg was beter geweest vooraf. Nou ja..even een tiental kleine bloedzuigers van je kleren verwijderen (voel je weinig van) en daarna opfrissen. We hebben nog gelezen, lekker gegeten en weer vroeg erin. Wel een paar leuke Fransen gesproken bij de accommodatie, dat was erg gezellig zo op het terras met slingerende apen achter je.

Vanmorgen zijn we weer vertrokken, het was zeker een ervaring dit, maar heel erg vonden we het niet om terug te keren naar de bewoonde wereld. Na het opnieuw afleggen van de slingerwegen en een bezoek aan een prachtig bedevaartsoord zijn we nu aanbeland in een keurig hotel. Je weer wel, met een kamer die echt dicht is zonder dieren, een lekkere douche, geen klamboe, airco, zwembad, etc,..back to our civilized lives...

Het was het zeker waard, het waren 'maar' 40 uur van de buitenwereld en dat is met recht een ervaring. Je wordt op jezelf terug geworpen, moet genoegen nemen met lage basis voorzieningen en je vraagt je twee dagen af wat Barcelona - Ajax nou geworden is.

Morgen op safari in Bundala NP, zin in!! Weer is al dagen lang goed trouwens hier!

Tot snel!

• 20 September 2013 - 17:58

Stephan En Angela:

Wat een gave ervaring wederom!! Geniet morgen van de safari!

• 20 September 2013 - 18:12

Roselien En Bas:

Een erg leuke ervaring zo te lezen... De slingerweg en het gehobbel van de jeep hebben we zelf ook mogen ervaren en is zeker een ervaring. Wij hebben ons inmiddels in Galle geïnstalleerd waar het weer ons toe lacht. Heb een leuke safari morgen met hopelijk veel wildlife dat te spotten is en maak er nog een leuke reis van. Wij hebben niks van de wedstrijd gezien, maar gezien de eindstand was jullie 'back to basic' avontuur spannender dan de wedstrijd ;-D.

Wij lezen graag meer van jullie.

Groetjes Roselien en Bas (World's end)

• 21 September 2013 - 16:03

Asha:

Ik ga zo snel mogelijk de rest van het verslag lezen !
    Veel plezier nog !

Groetjes,