Treinreis naar Ella - Reisverslag uit Sri Lanka, Sri Lanka van Jacco en Natascha - WaarBenJij.nu Treinreis naar Ella - Reisverslag uit Sri Lanka, Sri Lanka van Jacco en Natascha - WaarBenJij.nu

Treinreis naar Ella

Door: Jacco Venderbosch

Blijf op de hoogte en volg Jacco en Natascha

17 September 2013 | Sri Lanka, Sri Lanka

Gisterenochtend vertrokken we na een matig ontbijt uit Nuwara Eliya waar het nog steeds Hollands fris was. We zouden rond 10.15 uur de trein nemen, maar deze bleek problemen te hebben. Balen, dus we moesten wachten tot de volgende van 13.15 uur. Tja, tijd doden, veel lezen en we hebben nog een wandeling gemaakt, daarbij zagen we vijf baardaapjes in de bomen, dat was bijzonder. Het station is mooi ouderwets, de aankleding ook.

Toen de trein eindelijk kwam speelden zich prachtige taferelen af waarbij elke vergelijking met de NS mank gaat: mensen lopen op het spoor om van alles en nog wat te verkopen, de treindeuren staan open, iedereen hangt eruit, van alles moet mee aan boord. Oh ja, de kaartjes kosten echt helemaal niets. Een kop koffie in ons eigen land kost meer...zie de foto's voor een impressie. Wij hebben genoten van de reis!! En bijna de hele weg in open deuropening gestaan. Een ongelooflijk mooi landschap glijdt aan je voorbij, kinderen lachen en zwaaien, dieren langs het spoor. Een bijzondere ervaring!

Bij aankomst in Ella kwam Jerry net aanrijden, hij had er net zo lang over gedaan, want ' this was a fast train' , nou.....ik vraag me af hoe langzaam de slow train dan gaat.

Ella is klein en schattig, toeristen beginnen net te komen en het dorpje bouwt overal accommodaties. De prijzen zijn er nog absurd laag. Dat verschilt nogal per regio maar hier kost het bar weinig. We vragen ons nu weer af of dit zo blijft.
' s Avonds in de bar nog met twee Spanjaarden gesproken (ja, ze konden Engels), om tien uur gaat dit dorp op slot en in stilte verder. Ons terras van het appartement kijkt uit op een kloof, wat een amazing view!!!!

Vanmorgen super goed ontbijt gehad, om tien uur stond Jerry te wachten. We zijn naar Little Adams Peak gewandeld, best een inspanning maar je wordt beloond met een uitzicht waar je stil van wordt...genieten dus!! Daarna door naar de Nine Arches Bridges, een staaltje Brits ingenieurswerk uit begin vorige eeuw. Oh, wat een plaatje die brug en we mochten erover lopen. Tot ons geluk kwam er ook nog een trein langs en kon je makkelijk naast het spoor lopen. Een vrouw boven aan de berg riep ineens: Train coming!!! En wij stonden op de brug. Ik moest denken aan de scène van de vier kids die dan rennen voor hun leven in de film Stand by me. De lezer die de film kent, weer precies wat ik bedoel..

Maar wij stonden dus net langs het spoor en de hele brug trilde toen de trein langs kwam vol zwaaiende kinderen natuurlijk. Waarom doen ze dat?

Wat als ik in Nederland het volgende zou doen: maandag 30 september neem ik de trein naar Zwolle. Ik neem kippen mee, ga in de deuropening staan en zwaai naar iedereen die ik zie (kan technisch niet, I know), ik groet iedereen in de trein en ga ook wortelen verkopen, nootjes en ananas. Oh voordat de trein komt sta ik op het spoor, dat is wel zo makkelijk want dan kan ik ook nog eten verkopen aan mensen die naar Groningen vertrekken vanaf spoor 2. En ik loop voor de trein zodat deze langer blijft staan! Cultuurverschilletje hè???

Tot snel, geniet van de foto's!

• 17 September 2013 - 16:45

Stephan En Angela:

WAUWWWWWWWWWWWWWWWWW!!!!

• 17 September 2013 - 18:28

Martijn:

Gelukkig staan ze niet massaal op de trein zoals in India, haha.

• 18 September 2013 - 06:05

Bas & Diana :

Geweldig!

• 18 September 2013 - 14:43

Hylke:

Wat leuk al die lachtende mensen ook ;-) Super ervaring!