Theeplantages & Horton Plains NP - Reisverslag uit Nuwara Eliya, Sri Lanka van Jacco en Natascha - WaarBenJij.nu Theeplantages & Horton Plains NP - Reisverslag uit Nuwara Eliya, Sri Lanka van Jacco en Natascha - WaarBenJij.nu

Theeplantages & Horton Plains NP

Door: Natascha

Blijf op de hoogte en volg Jacco en Natascha

15 September 2013 | Sri Lanka, Nuwara Eliya

Gisterochtend gingen we weer om 0900 uur op pad. Eerst stond een bezoek aan Kandy zelf op het programma want dat hadden we immers nog niet echt gezien. 2 uur hebben we gelopen door Kandy City, op onszelf, in de massa. Kandy is een leuk stadje en heeeeeel erg druk! Overal bezigheid.

Hierna gingen we naar Nuwara Eliya, wat 'maar' 89 km vanaf Kandy ligt. Echter is het een weg alleen maar door de bergen en dan doe je over deze afstand al gauw 4 uur. Onderweg stopte we nog bij een theefabriek en de verstrekkende theeplantages waar de vrouwen per dag zo ongeveer 16 kilo theeblaadjes plukken. De fabriek bleek nog uit begin vorige eeuw te zijn; eenmaal binnen waan je je terug in de tijd. Een hele aardige mevrouw legde ons het hele theeproces uit, wat echt nog wel een heel proces is en veelal met machines uit de tijd van de Titanic wordt gemaakt (zelfde fabriek). Wat een leuk feitje was (en wij beiden niet wisten) is dat de thee merkloos naar een veiling gaat en dan Lipton of Pickwick de thee opkoopt en daar hun merk dan aan verbindt. Natuurlijk hebben we uit de thee shop wat meegenomen voor thuis :-)

Daarna zijn we naar het hotel gereden, wat zoals de Sri Lankanen het noemen, in 'Little England' ligt. Bij binnenkomst in dit plaatsje begrijpen we meteen waarom ze het zo noemen. Alles straalt 19e eeuwse Britse sfeer uit, echt schattig met de cottages en huisjes en zelfs het weer was Engels; het kwam met bakken naar beneden,.. In de hotelkamer stuitte we op een nieuw fenomeen; een soort kachel en dikke dekens. 'S avonds koelt het hier flink af. We hebben lekker een warm douche genomen, zijn wat gaan eten en eens op tijd gaan slapen, we moesten namelijk vanmorgen al om 0500 uur opstaan.

Heerlijk hebben we geslapen als we om 0500 uur wakker worden door de wekker. De hele nacht heeft het blijkbaar flink huisgehouden want Jacco is 2x wakker geworden van wind, regen en onweer. Ik heb overal heerlijk doorheen geslapen,..

Dik ingepakt (met alles wat warm was of lange mouwen had in de tas) gingen we met een minivan van het hotel op naar Horton Plains NP. Het was nog dik een uur rijden en eenmaal bovenin aangekomen bij de entree zag het er echt heel dreigend uit (mist, wind, kou) maar we moesten nog een stukje naar binnen rijden. Jerry had al gezegd dat het weer in het NP heel anders is als daarbuiten,.... En hij had gelijk want bij de parkeerplaats aangekomen was het droog en zelfs wat zonnig, echt ongelooflijk.
Ook stond er meteen een Sambar Deer, een soort Elk/rendier. Geweldig!

We vertrokken voor een wandeling van 9,5 km. Het is echt een schitterend gebied met veel variatie in uitzicht en beplanting. Zie voor een indruk de foto's. Onderweg kwamen we langs vergezichten en langs een mooie waterval. De wandeling was verder goed te doen voor ons. Vroeger leefde hier ook olifanten maar deze zijn helaas door de Engelsen allemaal gedood,... Wel woont er nog een luipaard maar die hebben we niet gezien.(gelukkig maar, hihi)

Na ongeveer 3 uur waren we terug op de parkeerplaats en gingen we weer terug naar het hotel. Op de terugweg zagen we nog een baardaap,.. Ook weer een nieuw iets voor ons, nooit eerder gezien en t ziet er best raar uit. (Zwart/grijsachtig lijf en kop met witte baard)

In de namiddag hebben we Nuwara Eliya nog verkend en hebben we nog lekker gegeten. Eens geen rijst (wat overigens nog steeds prima te doen is) maar eens een pizza. Daarna na het hotel terug gelopen en nu dit verslag aan het maken.

Morgen gaan we verder met de trein naar Ella, ook weer een hele belevenis en we kijken er naar uit.

Tot snel!

Ps: tot zover bedankt voor alle leuke reacties die we ontvangen op dit weblog!! Erg leuk te lezen hoe het overkomt bij iedereen, dus ga gerust door :)))

• 15 September 2013 - 16:56

Gonnie:

Mooi,mooi,mooi.

• 16 September 2013 - 11:40

Guda:

Weer enig om te lezen.
    Wat fijn dat jullie reis wordt gesponsord door ABN/AMRO (jack J.)?!!

Groet uit een koud, nat Drenthe

• 16 September 2013 - 20:04

Stephan En Angela:

Dat ziet er weer indrukwekkend uit! Hele goede treinreis gewenst!! Enjoy!