Op naar Tikal - Reisverslag uit Flores, Guatemala van Jacco en Natascha - WaarBenJij.nu Op naar Tikal - Reisverslag uit Flores, Guatemala van Jacco en Natascha - WaarBenJij.nu

Op naar Tikal

Door: Natascha

Blijf op de hoogte en volg Jacco en Natascha

19 November 2012 | Guatemala, Flores

Gisteren voor dag en dauw opgestaan om in de duo kayak te vertrekken naar Monkey Forest. Het was even zwaar om de grote rivier over te steken maar eenmaal daar, GEWELDIG!!! Het geluid alleen al van die brulapen! Het was alleen al daarom redelijk makkelijk spotten. We hebben er heel wat gezien, een schitterende ervaring! Daarna terug in de kayak, een van ons twee moest nu duidelijk meer werk doen....haha.

We hadden bij terugkomst nog tijd over en zijn naar een zwempoel midden in de jungle gelopen en daar nog gezeten. Daarna lunch en per shuttle service op naar Flores! Wederom waren we de enigen dus we hadden de shuttle lekker voor onszelf. Zonder veel problemen keurig afgezet bij hotel Peten in Flores. Het plaatsje ligt aan het plaatselijke meer, we hadden een hotelkamer met uitzicht erop, schitterend! Opfrissen en het plaatsje in. Kwamen nog langs een bruiloft, ongeveer 200 gasten en wij mochten ook een kijkje nemen!!! Dat is een bezienswaardigheid en wij zelf waren dat trouwens ook. Na het eten vroeg naar bed, want we moesten de volgende dag erg vroeg op! Alweer....oh ja, en morgen ook...

Vanmorgen, zondag 18 november, ging de wekker om 4.30 uur!! Om 04.55 stond onze pick-up voor de deur naar Tikal, de laatste grote bezichtiging van Guatemala en tevens het meest bekend. Na ongeveer 75 minuten rijden stonden we er dan. We hebben eens een gids genomen om de komende 4 uur een beeld te krijgen van de geweldige omvang van dit New York van de Maya's daarna hebben we tot 3 uur nog zelf rondgelopen.

Erg interessant allemaal weer en nee, het was niet saai om weer tempels te zien. De tempels zijn allemaal zo verschillend en er zijn weinig overeenkomsten. Tikal omvatte in de bloeitijd ongeveer van 100.000 tot 200.000 man en slechts 10% is uitgegraven, echt onvoorstelbaar als je daar loopt. Tevens is het een Nationaal Park, jungle waardoor je ook op de koop toe nog eens wilde dieren kan spotten. Vooral die combinatie is erg mooi.

We hebben (zelf gespot) gezien: Spider Monkey's, nog wat brulapen, tarantula, veel vogels, een soort vos en een wasbeer. Echt super!

Guatemala sluiten we morgen definitief af en we vonden dit land echt super! Mooie landschappen, erg vriendelijke mensen en lekker eten. Tot nu toe vonden we Guatemala mooier dan Mexico, vooral qua natuur/landschappen, zeker een aanrader!

Morgen gaan we naar Belize, en breekt het relax gedeelte van deze geweldige reis aan. Het schijnt erg mooi te zijn, we zijn dus weer benieuwd.

Hasta a la proxima!