Around Koh Lanta - Reisverslag uit Ko Lanta, Thailand van Jacco en Natascha - WaarBenJij.nu Around Koh Lanta - Reisverslag uit Ko Lanta, Thailand van Jacco en Natascha - WaarBenJij.nu

Around Koh Lanta

Door: Jacco Venderbosch

Blijf op de hoogte en volg Jacco en Natascha

02 Maart 2014 | Thailand, Ko Lanta

We vertrokken in de middag uit Koh Racha, geweldig gehad en toch ook lekker om weer verder te gaan. Dat is het mooie van eiland hoppen, telkens zie je nieuwe dingen. In de middag lieten we het kleine eiland achter ons, na 40 minuten per speedboot kwamen we nu minder brak aan op Chalong Pier. Nu was er geen transfer voor ons geregeld, dat wisten we wel een beetje. Maar ja, beetje om je heen kijken, zeggen dat je naar Phuket Old Town moet. Iemand op de boot had gezegd: follow me en dat deden we maar. We stonden nergens op een lijst, maar Thai zijn zo vriendelijk dat al die chauffeurs gaan bellen voor je en na enig over en weer bellen konden we ineens zomaar mee met een busje. Duurde wel lang, want overal werden mensen gedropt bij toeristen hotels en wij waren natuurlijk de laatsten. Maar goed, een gegeven paard....
Prima hotel, we hebben snel de spullen neergezet en omgekleed en zijn lekker gaan eten in het restaurant ernaast. Phuket Old Town is veel rustiger, weg van de toeristen gebieden en dat merk je aan alles. Nog even in de bar vlakbij gezeten met live muziek en toen naar bed. We komen hier nog terug tijdens de laatste dagen namelijk, nu is dit zo geboekt zodat we de volgende dag vlakbij de haven zitten. De boot gaat vroeg weg.

Volgende ochtend stonden we vroeg klaar, opgepikt en op tijd naar een drukke haven gebracht. Alle boten lagen naast elkaar, de achterste was voor ons, natuurlijk dus met de rugzakken over de boten heen om erbij te kunnen. En dan lekker op het dek genieten van de zon en de trip.

De reis was echt heerlijk, het eerste stuk nog door de haven maar als je langzaam in de buurt komt van het overslagpunt bij Railay Bay dan waan je je echt in The Beach, de film met Leonardo di Caprio; overal stranden, rotsen die hoog uitsteken in de Andaman Zee. Dit is een van de mooiste overtochten die we ooit hebben gemaakt. Alle beelden die je in je hoofd hebt van zuidwest Thailand worden hier werkelijkheid.

Iedereen gaat via longtailboten en andere schepen hier over naar de bestemming maar let wel, er is geen haven of aanlegsteiger. Alles gebeurt door boten tactisch langs elkaar aan te meren.

We kwamen rond 1400 uur aan op onze bestemming Koh Lanta en zijn weer 'gewoon' meegereden met een chauffeur die ons resort op een bordje had staan, wel zo makkelijk! Ook de gasten waarvoor hij stond met naam erop waren er maar ja, als je toch rijdt....

Koh Lanta is heel anders, allereerst is het vrij groot. Ongeveer 30 kilometer op zijn langst en 14 kilometer breed. Het is islamitisch, jaja, het diepe zuiden van Thailand is islamitisch. Mensen kleden zich ook anders, veel bedekt, je hoort en ziet moskees om je heen en de bewoners zijn veel donkerder van huidskleur. We zijn nog maar 150 kilometer van islamitisch Maleisië verwijderd en dat merk je, een aparte gewaarwording in Thailand. Er bestaan zeker spanningen tussen separatisten uit het zuiden tegenover het centrale gezag in Bangkok. Maar als toerist merk je daar niets van en islam hier is totaal niet te vergelijken met Iran bijvoorbeeld dus maak er nu niet teveel van.

We hebben de afgelopen 2 dagen het hele eiland rondgereden per scooter, echt ideaal en alles voor een habbekrats. Er zijn zoveel stranden om te bezoeken en het binnenland is compleet anders dan de westkust die voor de toerist is ingericht. Je waant je soms op een ander eiland en op sommige plekken zeiden we al: dit zou zo Maleisië kunnen zijn. Ook hebben we het Nationaal Park in het zuiden van het eiland bezocht. Veel apen gezien, soorten die we niet eerder hadden waargenomen en onze lijst is al behoorlijk lang. We vinden dit een prachtig eiland, je kunt er lekker op uit en het aanbod is zo gevarieerd.

Morgen nog een dagje hier, we vermaken ons goed en dan gaan we weer verder naar Koh Nghai (Koh Hai) Het weer is elke dag 34/35 graden, het zeewater is zo'n 27 graden, veel lekker eten voor n habbekrats, kortom; erg goed vol te houden en we hebben nog geen druppel regen gezien.

Tot de volgende keer!!

• 02 Maart 2014 - 15:21

Diana Vollmuller:

Iedere keer alles ik een reisverhalen van jullie lees waan ik me even op de plek waar jullie dan zijn. Prachtig geschreven! Ik wil ook meteen op pad .....

Groetjes Diana

• 02 Maart 2014 - 21:05

Stephan En Angela:

Ziet er fantastisch uit!!!!

• 03 Maart 2014 - 09:42

Hylke Walters:

Wauw wat een avonturen weer! Jammer genoeg geen foto's van de aapjes ;-)